כיצד מדרסים מסייעים במניעת יבלות ברגליים?

מניעת יבלות ברגליים

שתפו

יבלת, על מנת לסבר את האוזן, היא בעצם גידול עור קרני עבה שהגוף מגדל על מנת להגן על עצמו מפני לחץ, העמסת יתר או פגיעה בעור בשל שפשוף. היבלת הינה הצטברות של עור יבש, קשקשי ונטול עצבים הנראה כמו סוג של בליטה קשה בעור. המיקום השכיח ביותר שבו יופיעו יבלות הוא בעקב או בכריות כף הרגל, אולם גם לפני שורשי האצבעות. אלו מקומות שבהם מופעל יתר לחץ בשל הדריכה התמידית.

בואו נבחן את סוגי היבלות הקיימים:

יבלות זיהומיות (ויראליות) נגרמות כתוצאה מזיהום נגיפי בעור. הן שונות אחת מהשנייה במיקום, בגודל ובצורה. חלקן הגדול מופיע בכף הרגל, לאחר שהנגיף חדר אל חתך או סדק בעור, דגר שם והתפרץ ביום בהיר אחד.

יבלות הנגרמות עקב נעילת נעליים לא נוחות, המפעילות לחץ  על כף הרגל, מביאות לעומס יתר וחיכוך באזורים מסוימים. הן יכולות להופיע גם לאחר הליכה קצרה בנעל שאינה מתאימה לכף הרגל. ניתן לזהותן בשל הצטברות הרקמה העבה והקשקשית, ומיקומן – לפני שורשי האצבעות, באצבעות וכן בכרית הקדמית.

מי נמצא בקבוצת הסיכון של תופעת היבלות?

הסטטיסטיקה מצביעה על כך שאחד מכל עשרה אנשים ברחבי העולם ובישראל סובל או צפוי לסבול מיבלות טורדניות, לא אסתטיות ומכאיבות. בראש קבוצת הסיכון נמצא את קהל הנשים, אשר נעלי העקב הלא נוחות שהן נועלות מגבירות את הבעיה. שהייה ממושכת של כף הרגל בתוך נעלי סירה מחודדות, או נעליים בעלות עקב דק וארוך, מביאה ללחץ עקבי המופעל על הבהונות – והיבלות לא מאחרות לצוץ.

אולם לא רק נשים סובלות מהתופעה, גם ספורטאים מקצועיים וחובבנים, ובעיקר מי שמקדיש זמן רב למקצועות הריצה והצעידה. כל ענף ספורט המשלב בחלק מהאימונים ריצה או הליכה ממושכת בעצם מביא להגברת היווצרות היבלות בכפות הרגליים. התנועה המהירה או/ו הפתאומית של הרגליים מעודד את הגוף ליצור יבלות אשר מגנות עליו כאמור מפני שפשוף ופגיעה בעור. במקרים אלו יופיעו יבלות שטוחות או להפך גושים מעוגלים קטנים, אשר יתפתחו בין הבהונות או בעקב כף הרגל. ניתן לזהותן בשל צבען הצהוב הבהיר ומסביבו צבע כהה יותר.

האם טיפול קוסמטי יכול באמת לפתור את בעיית היבלות אחת ולתמיד?

כאשר מופיעה יבלת או שתיים או במקרים שסובלים מיבלות כבר תקופה ארוכה, הפתרון המקובל הוא הסרת היבלות באמצעות אביזרים קוסמטיים. למרבה הצער, קבלת טיפול אצל אשת מקצוע, כגון פדיקוריסטית, אינה מקדמת את הבעיה לפתרונה. גם לאחר טיפול קוסמטי איכותי, היבלות חוזרות ומטרידות שוב ושוב ולעתים קרובות אפילו באותם המקומות שבהם כבר הוסרו. במקום להיסחף למצב רוח מיואש, אל חשש, קיים פתרון והוא פשוט וידידותי מכל מה שהכרתם עד היום.

הטיפול היעיל היחיד ליבלות הוא באמצעות שימוש במדרסים. נקודה

הטיפול האפקטיבי ביותר ליבלות ואי חזרתן הוא הצטיידות במדרסים ושימוש יומיומי בהם. המדרס יפחית משמעותית בעומס המצטבר על כף הרגל וימנע את היווצרותו של היבלות.

חשוב שהמדרס יביא לפיזור הלחצים המופעלים על כף הרגל באופן שוויוני. כך שבאזורים המועדים לפורענות, שבהם מופיעים לרוב היבלות, תהיה הגבהה במדרס או מרקם רך יותר. ההגבהה מטיבה עם האזור הסובל מיבלות, בכך שהיא מרימה אותו באוויר וממעיטה את ההתחככות והשפשוף עם הנעל. אכן פדיקור זו חוויה מפנקת, בעיקר עבור נשים שהן כאמור בקבוצת הסיכון של היבלת, אך בנוסף לחוויה הנעימה היינו מוסיפים גם את הערך הפרקטי. ההמלצה היא אם כך לקבל טיפול פדיקור מקצועי בלבד ובמקביל לגשת לאורתופד ולהתאים לכף הרגל מדרס אישי, שיתמוך בה ויסיר ממנה לחץ או חיכוך מיותרים.

כיצד נטפל ביבלות ויראליות?

יבלות שנגרמות עקב הופעת נגיף לא תחלופנה מעצמן. להפך, הן תמשכנה לאחוז בכף הרגל ולא להיעלם גם במשך שנים ארוכות. מקורן בתנאי היגיינה נמוכים או בסביבה חמה ולחה. זו הסביבה שההמלצה היא שלא ללכת ברגליים יחפות במלתחות או במקלחות ציבוריות, להקפיד על החלפת גרביים מדי יום ולשמור על כפות רגליים יבשות ונקיות.

ניתן לטפל בהן על ידי מריחת משחה רפואית המכילה חומצה טליצילית, בטיפול בלייזר או חשמל וכן בצריבה על ידי חנקן נוזלי. זהו תהליך ארוך ומכאיב, אבל נחשב לבעל יעילות גבוהה. בנוסף, על מנת להגביר את יכולת ההחלמה, כדאי מאוד להשתמש באופן קבוע במדרסים שיוצרו בהתאמה אישית, אשר ימנעו את החיכוך עם היבלת במשך הטיפול וימנעו את הופעתה החוזרת. נעילת נעליים נוחות ומרווחות, שאינן מפעילות לחץ מיותר על כף הרגל, הן הנכונות ביותר לשמירה על בריאות כף הרגל ומניעת התפתחות של יבלות. כך גם שימוש יומיומי במדרסים אורתופדים שיוצרו בהתאמה אישית.

עוד כתבות שיוכלו לעניין אותך...

כורסא גריאטרית
מאמרים

מהי כורסא גריאטרית ומהם יתרונותיה ?

הקדמה: מהי כורסא גריאטרית ? כורסא גריאטרית הוא מכשיר רפואי שנועד לסייע לקשישים עם בעיות ניידות. זה עוזר להם להיכנס ולצאת ממיטה או ישיבה. הוא משמש

דילוג לתוכן